dinsdag 29 januari 2013

Veganistisch Glutenvrij Brownies Recept



Bakken van taarten en koekjes zijn op dit moment een enorme uitdaging voor me. 
aangezien we geen gluten, melkproducten en eieren meer mogen gebruiken 
heb ik me helemaal in de veganistische keuken verdiept. 

Ik vindt dat Iedereen recht heeft op een heerlijke brownie, 
wat voor soort intoleranties of allergie je ook hebt 
maar ik vond tot nu toe geen lekker recept. 
Tot ik op dit recept stuitte:
Dit is een rijke, niet droge, glutenvrij veganistische brownie met 
een vleugje bananensmaak. De smaak combinatie van bananen en chocolade 
gaan goed samen. Het is vrij van zuivel, ei, noten en gluten. 
Wat wil je nog meer? Je zou zelfs nog een stapje verder kunnen gaan door 
de suiker te vervangen door Stevia. (persoonlijk hou ik niet zo van de smaak 
van Stevia hoe vaak ik het ook probeer ik proef het overal doorheen). 



foto Mowie Kay




Veganistisch Glutenvrij Brownies Recept


Ingrediënten
2 kopjes bruine suiker
1 theelepel baking soda
1/2 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel zout
2 zeer rijpe geprakte bananen
1 kopje appelmoes
1 kopje amandelmeel
1/4 kopje rijstmeel
1 kop cacaopoeder
2 kopjes lactose vrije veganistisch chocolade chips
of
100 gram pure chocolade
2 theelepels vanille-extract
olijfolie voor het invetten ovenschaal

(in het oorspronkelijke recept wordt 1 1/4 kopjes sorghum bloem gebruikt
echter is deze niet altijd vrij van gluten, er kan er een kruisbesmetting zijn 
ontstaan bij de verwerking ervan vandaar dat ik deze heb vervangen door 
een deel amandelmeel en rijstmeel) 
(je kunt ook altijd een nog beetje plantaardige margarine toevoegen bijv. Wajang)


1. Verwarm de oven voor op 180 graden. 
Voeg bananen in een grote kom en pureer deze. 
In een aparte kom voeg je de bruine suiker, baking soda, bakpoeder, zout, 
amandelmeel, rijstmeel en cacaopoeder. Voeg bananen, appelmoes en 
vanille-extract. 
Klop tot alle ingrediënten zijn verwerkt.

2. Voeg veganistische chocolade chips of (smelt eerst de pure chocolade) 
en meng door elkaar. Vet een ovenschaal (13 x 19) in met olijfolie. 
Giet het mengsel in de ovenschaal en verdeel gelijkmatig.

3. Bak op 180 graden gedurende 35-40 minuten, of tot een tandenstoker 
er schoon uitkomt.


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...